Ale od zacatku...
Plan naseho vyletu jsem Vam uz nastinila a v podstate jsme se ho i drzeli... Odleteli jsme ve stredu 16.listopadu vecer do Parize, tak jsme prespali v hotelu u letiste a dopoledne hura Boeingem 747 do Dilli. Puvodne jsme meli mista dole v dobytcaku v economy, na check-inu se nas kolega zeptal, jestli by nam nevadila zmena mist sice stale do eco, ale do upper-decku k nouzovemu vychodu - tak to teda fakt nevadila :-) a na gatu se nam zase omlouvali, ze nam museli zmenit mista, protoze let je preknihovany a museli nas upgradovat do businessu :-))) Tak to nam uz vubec nevadilo teda!!! Takze let byl velmi prijemny, kdyz se clovek muze krasne natahnout, ma prisun kvalitniho sampanskeho a neustale mu nekdo cpe neco k jidlu na porcelanovem servisu, tak se i tech 9.5 hodiny da v pohode prezit :-) Ovsem tesne pred pristanim, tak 20 metru nad zemi, zacalo v letadle neco stracne pachnout, az jsme pojali podezreni, ze nam chytl motor, jaky to byl smrad. Az v gatu jsme si uvedomili, ze to nic nehorelo, jen klimatizace nasala pravy dillijsky smog vytvoreny kombinaci vyfukovych plynu, palenim vseho, co lidem prijde pod ruku, kalenim vsude, kde je misto, a odhazovanim odpadku vsude, kam vas to napadne. Smrad, ktereho se jen tak nezbavite :-(
Do Dilli jsme dorazili s mirnym zpozdenim kolem pulnoci, prevlikli jsme se ze spolecenskeho outfitu do sortek, tricka a sandalu, smenili par dolaru za rupie, dali si v kavarne kaficku a ve tri hodiny vyrazili hledat naseho domluveneho taxikare. I pres nase obavy, jak to v Indii funguje a jestli Indove opravsu splni to, co po e-mailu slibili, vsechno dopadlo dobre, taxikar opravdu cekal pred vychodem s cedulkou, na ktere bylo moje jmeno a odvedl nas do sveho auta - TATA Indica - ktere opravdu melo finkcni klimatizaci a odvezl nas nocnim Dilli do mesta Agra.
Cesta taxikem byla pravdu zajimava, trvala asi 4 hodiny a je se strasne bala :-) Zaprve jsme jeli v noci, ale auta, ktera
jsme mijeli bud nesvitila vubec, nebo naopak svitila jen dalkovyma. Mijeli jsme hlavne krasne pomalovane nakladaky TATA, skoro kazde auto melo vzadu vymalovany napis BLOW HORN PLEASE a brzo jsme pochopili proc - indicka uta totiz vetsinou nemaji zrcatka, takze pokud nekoho predjizdite, tak nema cenu blikat (taky se to nedela), ale ridice, ktereho mijite, upozornujete na svou pritomnost tim, ze zatroubite :-) Funguje to fakt skvele, ani jednou jsme se s nikym nesrazili a i kdyz to nekolikrat vypadalo, ze uz k tomu dojde, tak to vdycky dobre dopadlo :-) Taky jsem moc nepochopila vyznam prerusovane a plne cary na silnici, auta proste jezdi tam, kde se jim to nejvic libi, vetsinou nekde uprostred, v pripade vetsiho provozu se pak vytvori tolik pruhu, kolik se na silnici vejde vedle sebe aut a motorek (pripadne taky krav a psu) - nekde treba 5 misto puvodne planovanych 2 :-) No kazdopadne do mesta Agra, ktere ma kolem 3 milionu obyvatel a kde se nachazi jeden ze sedmi divu sveta a dalsi 2 pamatky UNESCO, jsme dorazili tesne po rozedneni - kolem 7 hodiny rano a cekal nas opravdovy kulturni sok!
Agra je jedno velke smetiste, silnice je spis jen udusana hlina, po ktere se prochazi kravy, psy, opice, strasne mnozstvi tuk-tuku a aut, lidi spi na ulicich, bordel... A takle vypadala i prijezdova cesta k Taj Mahalu, jednomu ze sedmi divu sveta. Indove proste neumi vyuzit potencial, ktery tady maji, zadny centrum pro turisty, kde si koupite vstupenku, kde by byly velke, ciste zachody a obchod se suvenyrama a info brozurama - jen 2 okynka (jedno pro Indy - vstup 20 rupii a jedno pro turity - vstup 750 rupii :-)), 2 zachody, na kterych zrovna netece voda (bleee) a misto, kde Vam jako turistovi predaji tasticku s pullitrem vody a navlekama na boty. V okoli cca 500 metru od monumentu smi jezdit jen schvalena motorova vozidla, aby se zamezilo hromadeni vyfukovych plynu a zloutnuti Taj Mahalu.
Ale Taj Mahal je nadherny, slovy nepopsatelny, mega monument, mistrovske dilo architektury, naprosto soumerny
. Bily mramor zdobeny barevnymi drahymi kameny do kvetinovych ob
razcu, arabske napisy, perfektni simetrie a kazdy detail promysleny. Do tesne blizkosti mauzolea musite bud naboso nebo s navlekama na botach, nesmite mit zadne ostre predmety (aby Vas treba nenapadlo vyryt sve jmeno nebo milostny vzkaz do mramoru), zadne jidlo, zvykacky a k piti jen vodu (nas treba donutili vypit Red Bully, ktere jsme meli na pripravene pro pripad velkem unavy). Od agentury, ktera nam sprostredkovala taxi a ubytovani jsme dostali jako pozornost zdarma pruvodce - rozumej ziveho cloveka, ne knihu (lidska prace je tady porad jeste levnejsi, nez papir :-)), ktery nam byl cely den k dispozici a provedl nas i Taj Mahalem. Byl to opravdu mlady Ind, usmevany chlapec, ktery nam velmi zajimave vypravel o historii i soucasnosti (akorat skoda, ze jsem mu tak pulku v jeho indicke anglictine nerozumela a v tech vladcich, jejich detech, manzelkach a vsech bozich jsem se uplne ztratila).
Po te, co jsem si prosli Taj Mahal nas zavezli do dilny, kde stale jeste puvodni metodou vyrabi krasne predmety z mramoru, do ktereho vlepuji drahe kameny do tvaru ruznych ornamentu, stejnou technikou, jaka byla pouzita na Taj Mahalu. Bohuzel jsme byli hodne unaveny na to, abychom smlouvali o cene, tak jsme radsi odmitli si cokoliv koupit a tim jsme majitele malinko nastvali.
Pak jsme se presunuli na Agra Fort - ohromnou pevnost z cerveneho kamene, ktera vypada jako
z nejake orientalni pohadky a je pod ochranou UNESCO. I tady jsme zasli nad umenim architektu a stavitelu, protoze pevnost je
jak z venku, tak zevnitr proste pohadkova. V soucasne dobe je velka cast (pry ale ta osklivejsi) turistum nepristupna, protoze je obsazena indickou armadou. Z pevnosti je vyhled na posvatnou reku (spis stoku) a na Taj.
Odmitli jsme navstevu dilny, kde se pry vysivaji krasne latky, lehky obed v nejake restauraci (ne, indicke jidlo v tomhle meste fakt jist nebudem) i vecerny navstevu Baby Taj (neco jako puvodni kopie velkeho Taje) s tim, ze uz jsem hodne unaveny a po poledni jsme se ubytovali v hotelu a sli si na chvili lehnout.
Vecer jsme si vzali tuk-tuk (coz je pro ty, co to neznaji, motorka, na ktere je nasazena takova kabinka, kde je misto pro 2 cestujici vedle sebe = asi pro 5-6 Indu) a nechali se dovest do neceho jako centrum, kde jsme smenili dalsi penize a najedli se (pro jistotu v Pizza Huttu). Celkem na s prekvapilo, ze ridic tuk-tuku po nas chtel jen 10 rupii (asi 4 koruny) za to, ze nas bude cely vecer vozit a opravdu na nas cekal pred restauraci, nez jsme se najedli. Asi jsme do hodne nastvali, kdyz jsme potom razantne odmisli navstevu obchodu jeho svagra i trznice a trvali na tom, aby nas odvezl zpatky do hotelu. To si teda chlapec fakt moc nevydelal... :-) Spat jsme sli brzo, preci jen jsme byli porad unaveny a rano nas cekala cesla do Dilli, ale o tom az priste...
No comments:
Post a Comment